Wznowienie naboru wniosków na szkolenia finansowane w ramach środków rezerwy z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w 2024

Powiatowy Urząd Pracy w Skarżysku-Kamiennej ogłasza wznowienie naboru wniosków o przyznanie środków z rezerwy Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na kształcenie ustawiczne pracodawcy
i pracowników na następujących zasadach:
  1. Wszystkie zaplanowane we wniosku działania muszą rozpocząć się w 2024 r. (po podpisaniu umowy z PUP). Wydatki przewidziane do dofinansowania z KFS muszą być poniesione w 2024 roku.
  2. Dopuszcza się możliwość złożenia przez jeden podmiot (pracodawcę) tylko jednego wniosku,
    w przypadku złożenia kolejnych wniosków w danym naborze, rozpatrywany będzie wyłącznie ten złożony jako pierwszy, a pozostałe pozostaną bez rozpatrzenia.
  3. Wnioski będą przyjmowane od dnia 07.08.2024 r. do WYCZERPANIA ŚRODKÓW  od godz. 7.00 do godz. 15.00 (o zamknięciu naboru poinformujemy odrębnym komunikatem).
  4. Sposób wnioskowania:
3.1. w formie tradycyjnej papierowej lub elektronicznej - Przez datę złożenia wniosku uznaje się datę jego wpływu na biuro podawcze Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kamiennej,
ul. Sikorskiego 20, 26-110 Skarżysko-Kamienna pok. nr 1, parter lub elektronicznie (wniosek musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym). Wniosek złożony w formie papierowej musi być opatrzony podpisem złożonym na wniosku oraz wszystkich załącznikach przez osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy.
 
Formularze i dokumenty do pobrania:
Kryteria KFS
Wniosek – załącznik nr 1
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Karta oceny wniosku – załącznik nr 6
Oświadczenie w zakresie wykluczenia podmiotu ubiegającego się o wsparcie ze środków publicznych
 
3.2. w formie formularza elektronicznego: Wniosek o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników
i pracodawcy (PSZ-KFS)
 
  1. OBOWIĄZKOWE załączniki do wniosku:
  • Oświadczenie o pomocy de minimis,  w zakresie o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1
    i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej  - Załącznik nr 2.
  • Program kształcenia (Załącznik nr 3) lub zakres egzaminu - (oddzielnie dla każdego kursu / studiów / egzaminu).
  • Informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy
    z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
  • Kopia dokumentu potwierdzającego prawną formę prowadzenia działalności –
    w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub CEiDG. np. może to być umowa spółki cywilnej wraz z ewentualnymi wprowadzonymi do niej zmianami lub statut w przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty (właściwe np. dla jednostek budżetowych, szkół, przedszkoli).
  • Wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on
    z przepisów powszechnie obowiązujących - dotyczy wyłącznie kursów, studiów podyplomowych i egzaminów. Dokument winien być sporządzony w języku polskim. Dopuszcza się złożenie jednego wzoru dokumentu potwierdzającego nabycie kompetencji w przypadku realizacji kilku działań przez jednego organizatora kształcenia.
  1. Środki rezerwy KFS w 2024 r. mogą zostać przeznaczone na finansowanie działań, związanych
    z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawcy, zgodnych z ustalonymi priorytetami.
    Uprzejmie prosimy o zapoznanie się z nimi:
 
  • RRP/A Wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Zakładów Aktywności Zawodowej, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych oraz pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego wskazanych na liście/rejestrze przedsiębiorstw społecznych prowadzonym  przez MRPiPS .
Podmioty uprawnione do korzystania z środków w ramach tego priorytetu to:
  • CIS i KIS to jednostki prowadzone przez JST, organizacje pozarządowe, podmioty kościelne lub spółdzielnie socjalne. Centra i Kluby Integracji Społecznej zatrudniają     kadrę odpowiedzialną
     za  reintegrację społeczną  i  zawodową uczestników.
O przyznaniu statusu CIS decyduje Wojewoda, który prowadzi także rejestr tych podmiotów.  Ponadto wojewoda  prowadzi  również  rejestr  KIS.
CIS może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie. W związku z tym Centrum zatrudnia pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie danej działalności, a ponadto pracownika socjalnego, instruktorów zawodu oraz inne osoby prowadzące reintegrację społeczną i  zawodową.
  • WTZ mogą być tworzone przez fundacje, stowarzyszenia i inne podmioty. Działają  one w celu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Podmiot prowadzący WTZ zawiera z samorządem powiatu u mowę regulującą między innymi   warunki i wysokość dofinansowania kosztów utworzenia i działalności warsztatu ze środków PFRON.
W WTZ zatrudnieni są psycholodzy, instruktorzy terapii zajęciowej, specjaliści do spraw rehabilitacji lub rewalidacji. Ponadto WTZ może zatrudniać: pielęgniarkę lub lekarza, pracownika socjalnego, instruktora zawodu, a także inne osoby niezbędne do prawidłowego funkcjonowania  warsztatu.
Pracodawcy zamierzający skorzystać z tego priorytetu powinni wykazać, że współfinansowane ze środków KFS działania zmierzające do podniesienia kompetencji pracowników związane
są z ich zadaniami realizowanymi w CIS, KIS, WTZ, ZAZ, przedsiębiorstwie społecznym lub spółdzielni   socjalnej.
  • Przedsiębiorstwa społeczne wpisane do wykazu przedsiębiorstw społecznych, który zgodnie
    z ustawą o ekonomii społecznej  prowadzony  jest przez MRPiPS w systemie  Rejestr Jednostek Pomocy Społecznej (RJPS), pod adresem https://rjps.mpips.gov.pl/RJPS/RU/start.do?id_menu=59. Wykaz zawiera tylko przedsiębiorstwa społeczne, którym status ten został nadany przez wojewodę, odpowiedniego ze względu na siedzibę podmiotu. Nadanie statusu odbywa się poprzez wydanie decyzji administracyjnej, po wcześniejszej dokładnej weryfikacji spełniania przez wnioskujący podmiot warunków określonych w ustawie o ekonomii społecznej. Z tego względu nie ma konieczności prowadzenia dodatkowej weryfikacji na potrzeby ustalenia czy pracodawca aplikujący o wsparcie spełnia przesłanki niezbędne do uzyskania tego statusu, wystarczy jedynie sprawdzić, czy w momencie składania wniosku figuruje on w rejestrze przedsiębiorstw społecznych. Status przedsiębiorstwa społecznego mogą uzyskać m.in. organizacje pozarządowe (np. fundacje i stowarzyszenia), spółki non-profit, spółdzielnie socjalne, a także kościelne osoby prawne.
  • Spółdzielnie socjalne – to podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, na tej podstawie można zweryfikować ich formę prawną. Spółdzielnie socjalne mogą uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego. W takiej sytuacji ich uprawnienia do skorzystania ze wsparcia
    w ramach tego priorytetu można potwierdzić na podstawie listy przedsiębiorstw społecznych,
    o której mowa powyżej. Bez względu na to, czy spółdzielnia socjalna posiada status przedsiębiorstwa społecznego, jest ona uprawniona do skorzystania ze środków w ramach tego priorytetu.
  • Zakłady aktywności zawodowej – to podmioty, które mogą być tworzone przez gminę, powiat oraz fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną, decyzję o przyznaniu statusu zakładu aktywności zawodowej wydaje wojewoda.
Priorytet RRP/B Wsparcie kształcenia ustawicznego osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności
Wnioskodawca składający wniosek o środki w ramach powyższego priorytetu powinien udowodnić posiadanie przez kandydata na szkolenie orzeczenia o niepełnosprawności
tj. przedstawić orzeczenie o niepełnosprawności kandydata na szkolenie bądź oświadczenie
 o posiadaniu takiego orzeczenia.
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę   nabycia umiejętności.
Priorytet RRP/C Wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej
Priorytet ten promuje działania wobec osób pracujących w warunkach niszczących zdrowie
i w szczególności powinien objąć osoby, które nie mają prawa do emerytury pomostowej
(w stosunku do lat poprzednich nie ma tu żadnych zmian).
Wykaz prac w szczególnych warunkach stanowi załącznik nr 1, a prac o szczególnym charakterze - załącznik nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2023 poz. 164).
Priorytet RRP/D  Wsparcie kształcenia ustawicznego w obszarach/branżach kluczowych dla rozwoju powiatu/województwa wskazanych w dokumentach strategicznych/planach rozwoju
Przy zastosowaniu tego priorytetu Urząd będzie brał pod uwagę Strategię Rozwoju Powiatu Skarżyskiego na lata 2021-2030 https://powiat.skarzyski.lo.pl/?cid=475&bip_id=8822 .
Kluczowymi branżami wymagającymi szczególnego wsparcia są produkcja i turystyka. Warunkiem dostępu do niniejszego priorytetu jest posiadanie jako przeważającego (według stanu na 1 stycznia 2024 roku) odpowiedniego kodu PKD oraz zawarte we wniosku
o dofinansowanie wiarygodne uzasadnienie konieczności nabycia nowych umiejętności.
 
INFORMACJA NA TEMAT TRYBU I SPOSOBU ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW
  1. Wnioski wraz z załącznikami złożone w wymaganym terminie rozpatruje się w ciągu 30 dni.
  2. Umowa o finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników
    i pracodawcy może zostać zawarta tylko na działania, które jeszcze się nie rozpoczęły, dlatego też Urząd zaleca, aby przewidywany termin rozpoczęcia danego działania w ramach kształcenia ustawicznego przypadał nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia zakończenia naboru wniosków.
  3. W przypadku gdy wniosek jest wypełniony nieprawidłowo, wyznacza się pracodawcy termin nie krótszy niż 7 dni, a w przypadku wyjaśnień/uzupełnień dot. pomocy de minimis nie krótszy niż 14 dni, od otrzymania wezwania, na jego poprawienie.
  4. Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia / rozpatruje się negatywnie, o czym informuje się pracodawcę na piśmie, w przypadku:
  • niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie lub
  • niedołączenia do wniosku załączników wymaganych zgodnie z §5 ust. 2 pkt. 1-5 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. (Dz. U. z 2018r. poz. 117)  lub
  • złożenia wniosku poza wskazanym w niniejszym komunikacie terminem i godziną naboru lub
  • złożenia wniosku w jakikolwiek inny sposób niż określony w niniejszym komunikacie lub
  • niespełnienia co najmniej jednego z priorytetów ministra lub
  • niepodpisania wniosku przez Pracodawcę lub osobę umocowaną do reprezentowania Pracodawcy lub
  • niepodpisania przez Pracodawcę lub osobę umocowaną do reprezentowania Pracodawcy załączników dot. pomocy de minimis (załącznika nr 1 i 2 do wniosku) lub
  • złożenia wniosku przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i niezatrudniające żadnego pracownika lub
  • gdy pracodawca nie ma siedziby lub nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie powiatu skarżyskiego lub
  • gdy osoby wymienione we wniosku nie mogą być uczestnikami kształcenia ustawicznego finansowanego z KFS.
  1. Ocena wniosku dokonywana będzie w trzech etapach: 
    1. Ocena formalno - prawna.
    2. Ocena merytoryczna.
    3. Sporządzenie listy rankingowej ocenionych wniosków z uwzględnieniem posiadanego limitu środków rezerwy KFS na dany rok.
UWAGA!
W pierwszej kolejności realizowane będą wnioski z najwyższą punktacją
do wyczerpania dostępnego limitu środków (w przypadku gdy dwa lub więcej wniosków uzyskają tą samą liczbę punktów będzie decydować kolejność wpływu wniosku do PUP).
Przy rozpatrywaniu wniosku pod uwagę będą brane m.in.:
  1. Zgodność dofinansowanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok.
  2. Zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy.
  3. Koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS
    w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku.
  4. Posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego.
  5. W przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego.
  6. Plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS.
  7. Możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
  8. Dotychczasowe wywiązywanie się z umów zawieranych z Urzędem na realizację aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.
  9. Uzasadnienie odbycia kształcenia ustawicznego (powinno być wiarygodne, a umiejętności nabywane przez uczestnika kształcenia powinny uprawdopodobnić utrzymanie przez niego zatrudnienia).
Dofinansowanie ze środków KFS ma charakter fakultatywny, co oznacza, że Dyrektor PUP może przyjąć wniosek do realizacji, odrzucić, wezwać do poprawienia lub przystąpić do negocjacji.
W sytuacjach budzących wątpliwości, m.in. w przypadku ceny/kosztów kształcenia odbiegającego od zazwyczaj spotykanych na rynku usług szkoleniowych, pracodawca może być proszony o wyjaśnienia i szczegółowe uzasadnienie dofinansowania kształcenia ustawicznego u danego usługodawcy.
Od negatywnej oceny wniosku nie przysługuje odwołanie. Wnioski nie są rozpatrywane w trybie decyzji administracyjnej, stąd nie podlegają procedurze odwoławczej.

UWAGA!
  1. Wykreślono w KRYTERIACH PRZYZNAWANIA ŚRODKÓW Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO w Rozdziale II § 3 cały ust. 7 co oznacza, że Pracodawcy, z którymi urząd pracy podpisał umowy w ramach naborów wniosków KFS w 2024 roku nie są wyłączeni
    z kolejnych naborów.
  2. Ze względu na trwające prace legislacyjne w zakresie wzorów dokumentów i formularzy dot. pomocy de minimis, urząd zastrzega sobie prawo wzywania pracodawców do uzupełnień złożonych wniosków w celu przedstawienia informacji o udzielonej pomocy de minimis na obowiązujących drukach.
Informacje o publikacji dokumentu