- Kwota środków KFS, jaka może być rozdysponowana w ramach niniejszego naboru, wynosi 29.340,00 zł. Wszystkie zaplanowane we wniosku działania muszą rozpocząć się w 2020 r. (po podpisaniu umowy z PUP).
Wydatki przewidziane do dofinansowania z KFS muszą być poniesione w 2020 roku. - Wnioski będą przyjmowane od dnia 06.11.2020 r. do dnia 10.11.2020 r. (od godz. 7.00 do godz. 15.00). Przez datę złożenia wniosku uznaje się datę jego wpływu na biuro podawcze Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kamiennej, ul. 1-go Maja 105, 26-110 Skarżysko-Kamienna pok. nr 3, parter lub na skrzynkę
e-mail kisk@praca.gov.pl (wniosek musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym). Wniosek złożony w formie papierowej musi być opatrzony podpisem złożonym na wniosku oraz wszystkich załącznikach przez osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy.
- Środki KFS w 2020 r. mogą zostać przeznaczone na finansowanie działań, związanych z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawcy, zgodnych z ustalonymi priorytetami.
PRIORYTETY RADY RYNKU PRACY z limitu REZERWY KFS WAŻNE:
Pracodawca aby skorzystać ze środków rezerwy KFS musi spełnić wyłącznie wymagania priorytetów wydatkowania rezerwy, określonych przez Radę Rynku Pracy.
PRIORYTET a) – wsparcie kształcenia ustawicznego osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności – bez zmian w stosunku do 2019
1) Wnioskodawca składający wniosek o środki w ramach powyższego priorytetu powinien udowodnić posiadanie przez kandydata na szkolenie orzeczenia o niepełnosprawności tj. przedstawić orzeczenie o niepełnosprawności kandydata na szkolenie bądź oświadczenie o posiadaniu takiego orzeczenia.
PRIORYTET b) – wsparcie w nabywaniu kompetencji cyfrowych:
1) W ramach niniejszego priorytetu powinny być dofinansowywane formy kształcenia ustawicznego, które pomogą zniwelować lub zapobiec powstawaniu luk czy braków w kompetencjach cyfrowych pracowników i pracodawców.
2) Składając stosowny wniosek o dofinansowanie Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
3) W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
PRIORYTET c) - wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej – bez zmian w stosunku do roku 2019
1) CIS i KIS to jednostki prowadzone przez JST, organizacje pozarządowe, podmioty kościelne lub spółdzielnie socjalne osób prawnych. Centra i kluby integracji społecznej zatrudniają kadrę odpowiedzialną za reintegrację społeczną i zawodową uczestników.
2) Wojewoda decyduje o przyznaniu statusu CIS, a także prowadzi rejestr tych podmiotów. Ponadto wojewoda prowadzi również rejestr KIS.
3) CIS może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie. W związku z tym Centrum zatrudnia pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie danej działalności, a ponadto pracownika socjalnego, instruktorów zawodu oraz inne osoby prowadzące reintegrację społeczną i zawodową.
4) WTZ mogą być tworzone, przez fundacje, stowarzyszenia i inne podmioty. Działają one w celu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Podmiot prowadzący WTZ zawiera z samorządem powiatu umowę regulującą między innymi 16 warunki i wysokość dofinansowania kosztów utworzenia i działalności warsztatu ze środków PFRON.
5) W WTZ zatrudnieni są psycholodzy, instruktorzy terapii zajęciowej, specjaliści do spraw rehabilitacji lub rewalidacji. Ponadto WTZ może zatrudniać: pielęgniarkę lub lekarza, pracownika socjalnego, instruktora zawodu, a także inne osoby niezbędne do prawidłowego funkcjonowania warsztatu.
6) Pracodawcy zamierzający skorzystać z tego priorytetu powinni wykazać, że współfinansowane ze środków KFS działania zmierzające do podniesienia kompetencji pracowników związane są z ich zadaniami realizowanymi w CIS, KIS lub WTZ.
PRIORYTET d) - wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej – bez zmiany w stosunku do lat ubiegłych;
1) Priorytet ten promuje działania wobec osób pracujących w warunkach niszczących zdrowie i w szczególności powinien objąć osoby, które nie mają prawa do emerytury pomostowej (w stosunku do lat poprzednich nie ma tu żadnych zmian).
2) Wykaz prac w szczególnych warunkach stanowi załącznik nr 1, a prac o szczególnym charakterze - załącznik nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2008 Nr 237, poz. 1656 z późn. zm.)
PRIORYTET e) – wsparcie kształcenia ustawicznego osób zatrudnionych u pracodawców, którzy w latach 2017 – 2019 nie korzystali ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego
1) Priorytet ten ma stanowić zachętę dla pracodawców, którzy nie mieli okazji lub ochoty na sięganie po środki KFS w ciągu ostatnich trzech lat.
2) Aby móc aplikować o środki z powyższego priorytetu wystarczy do wniosku dołączyć oświadczenie o niekorzystaniu ze środków KFS w latach 2017-2019. Nie ma znaczenia czy w tym czasie pracodawca składał wniosek i nie otrzymał środków czy też w ogóle nie był zainteresowany KFS. Złożone oświadczenie dotyczy wniosków składanych na terenie całego kraju nie tylko do konkretnego powiatowego urzędu pracy.
Środki będą przyznawane zgodnie z obowiązującymi Kryteriami przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w PUP w Skarżysku-Kamiennej.
Wnioski wraz załącznikami złożone w wymaganym terminie rozpatruje się w ciągu 30 dni.
Umowa o finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy może zostać zawarta tylko na działania, które jeszcze się nie rozpoczęły, dlatego też Urząd zaleca, aby przewidywany termin rozpoczęcia danego działania w ramach kształcenia ustawicznego przypadał nie wcześniej niż po upływie 7 dni od dnia zakończenia naboru wniosków i nie później niż do 1 m-ca od daty złożenia wniosku.
W przypadku gdy wniosek jest wypełniony nieprawidłowo, wyznacza się pracodawcy termin 14 dni od otrzymania wezwania na jego poprawienie.
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia / rozpatruje się negatywnie, o czym informuje się pracodawcę na piśmie, w przypadku:
- niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie lub
- niedołączenia do wniosku załączników wymaganych zgodnie z §5 ust. 2 pkt. 1-5 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. (Dz. U. z 2018r. poz. 117) lub
- złożenia wniosku poza wskazanym w niniejszym komunikacie terminem i godziną naboru lub
- złożona wniosku w jakikolwiek inny sposób niż określony w niniejszym komunikacie lub
- niespełnienia co najmniej jednego z priorytetów ministra lub
- niepodpisania wniosku przez Pracodawcę lub osobę umocowaną do reprezentowania Pracodawcy lub
- niepodpisania przez Pracodawcę lub osobę umocowaną do reprezentowania Pracodawcy załączników dot. pomocy de minimis (załącznika nr 1 i 2 do wniosku) lub
- złożenia wniosku przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i niezatrudniające żadnego pracownika lub
- gdy pracodawca nie ma siedziby lub nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie powiatu skarżyskiego lub
- gdy osoby wymienione we wniosku nie mogą być uczestnikami kształcenia ustawicznego finansowanego z KFS.
- Ocena formalno - prawna.
- Ocena merytoryczna.
- Sporządzenie listy rankingowej ocenionych wniosków z uwzględnieniem posiadanego limitu środków KFS na dany rok – w przypadku, kiedy kwoty środków wnioskowanych ogółem są wyższe niż limit środków KFS.
Przy rozpatrywaniu wniosku pod uwagę będą brane m.in.:
- Zgodność dofinansowanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok,
- Zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy,
- Koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS
w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku, - Posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego,
- W przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego,
- Plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS,
- Możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- Dotychczasowe wywiązywanie się z umów zawieranych z Urzędem na realizację aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.
- Uzasadnienie odbycia kształcenia ustawicznego powinno być wiarygodne, a umiejętności nabywane przez uczestnika kształcenia powinny uprawdopodobnić utrzymanie przez niego zatrudnienia.
- Dofinansowanie ze środków KFS ma charakter fakultatywny, co oznacza, że Dyrektor PUP może przyjąć wniosek do realizacji, odrzucić, wezwać do poprawienia lub przystąpić do negocjacji.
W sytuacjach budzących wątpliwości, m.in. w przypadku ceny/kosztów kształcenia odbiegającego od zazwyczaj spotykanych na rynku usług szkoleniowych, pracodawca może być proszony o wyjaśnienia i szczegółowe uzasadnienie dofinansowania kształcenia ustawicznego u danego usługodawcy. - Niezłożenie wyjaśnień, niepodjęcie przez Pracodawcę negocjacji lub brak zgody na zmianę ceny może spowodować negatywne rozpatrzenie wniosku.
- Od negatywnej oceny wniosku nie przysługuje odwołanie. Wnioski nie są rozpatrywane w trybie decyzji administracyjnej, stąd nie podlegają procedurze odwoławczej.